«Гени чи джинси?»: кампейн із Сідні Свіні звинуватили в прихильності до євгеніки

Розповідаємо, чому так
Нова рекламна кампанія American Eagle, обличчям якої стала зірка серіалу «Ейфорія» Сідні Свіні, опинилася у центрі скандалу. Спричинив його невдалий мовний каламбур, побудований на співзвуччі слів jeans («джинси») та genes («гени»).
В одному з відео Свіні каже: «Гени передаються від батьків до дітей, часто визначаючи такі риси, як колір волосся, характер і навіть колір очей. Мої джинси – блакитні».
В іншому ролику на екрані з’являється напис «У Сідні Свіні гарні гени», який згодом змінюється на слово «джинси».
Користувачі соцмереж розкритикували цю гру слів, вбачаючи в ній відсилання до евгеніки – псевдонауки про «вдосконалення» людської раси, особливо популярної у нацистській Німеччині.
Додаткове обурення викликала і сама акторка: на думку декого з коментаторів, кампанія акцентує увагу на стереотипно привабливій блакитноокій білявці, що для частини аудиторії викликало асоціації з ідеалізованими уявленнями про «належну» зовнішність, якими активно послуговувалися задля ідеології у минулому.
Утім, думки різняться. Деякі користувачі нагадали, що схожий прийом використали ще у відомій рекламі Calvin Klein із Брук Шилдс у 1980-х роках, і він не мав негативного підтексту. Проте критики кампанії вважають, що в сучасному політичному й соціальному контексті – на тлі зростання правих настроїв і передвиборної активності Дональда Трампа – такі образи й наративи мають щонайменше суперечливий вигляд.
Фото: Instagram @americaneagle