Вийти без втрат: як світові та українські бренди переживають коронакризу
Масові звільнення чи збереження команди.
Карантин не просто посадив майже все населення планети під домашній арешт, але й паралізував роботу більшості підприємств, що призвело до глобальної економічної кризи. Через фінансові збитки переважна більшость компаній змінила систему управління, аби зберегти бізнес. Фешн-індустрія не стала винятком.
Предкарантинний стан світу моди і без того свідчив про наближення змін, а пандемія в рази прискорила процес трансформації, та ще й занурила індустрію в небувалу кризу. Масштабне скорочення робочих місць, масове закриття бутиків і брендів, спроби представників різного сегмента заощадити. Однак ряд брендів, в тому числі українських, роблять все можливе, щоб залишитися на плаву, зберігши при цьому всі робочі місця і розмір заробітної плати співробітників.
Victoria’s Secret закрили 250 бутиків в США, Valentino відмовилися від оренди на П’ятій Авеню, аргументуючи це тим, що тримати оффлайн-магазин в посткарантинному світі не вигідно, а Inditex повідомили про масовий перехід до онлайн-продажу – читайте, скорочення співробітників в більш ніж тисячі магазинів по всій Європі.
В усіх сегментах спостерігається одна і та ж тенденція: мінімізація витрат під час і після карантинного застою. Бренд Marc Jacobs скоротив штат співробітників на 10%, причому керівництву довелося пожертвувати не тільки рядовими працівниками, але і гравцями креативної частини штату. Напріклад, скоротити довелося Олімпію Ле-Тан – керівника демократичною лінійки The Marc Jacobs. Ще більші втрати були у Diane von Furstenberg: керівництво бренду закрило 18 з 19 бутиків, зробивши ставку на онлайн-майданчик. Під скорочення потрапили понад 400 співробітників. Також звільнення пішли в ряді світових модних видань, зокрема і українських. А якщо не звільнення, то необмежена за часом відпустка значної частини редакції за свій рахунок
Підсумувати цю тенденцію можна листом американської й британської Рад моди до дизайнерів. Одні з найбільш впливових структур в індустрії звернулися з проханням переглянути сезонність колекцій, календар фешн-показів і частоту закупок, скоротити витрати й мінімізувати виробництво. А це саме за собою тягне неминучі скорочення штату співробітників.
З одного боку, для титанів індустрії подібні зміни стали можлівистю для аналізу своєї аудиторії і переформатування виробництва. Estee Lauder почали випускати антисептики, H&M, Dolce&Gabbana і цілий ряд інших брендів з масовим виробництвом по всьому світу почали відшивати медичні маски і захисні костюми для медпрацівників, а більш локальним виробникам доводилося просто чекати. У підсумку, через два з половиною місяці простою, або істотно скоротився штат співробітників, або бренд і зовсім припинив існування.
Як справляються українські бренди
Бути великим гравцем ринку добре, але в нині є ризик втратити велику частку бізнесу. У випадку з менш масштабними виробництвами вихід – грамотна стратегія, своєчасна реакція і фінансова подушка. Головною формулою виходу з ситуації з мінімальними втратами для українських брендів стали унікальність, нішевість і висока якість. Всі, з ким поспілкувалась редакція INSIDER.UA, ставили в пріоритет збереження за командою робочих місць і зарплат.
Більш того, серед локальних брендів знайшлися і ті, хто пішов за прикладом великих світових компаній і приєдналися до виробництва масок і захисних костюмів, якими забезпечуються медики на благодійній основі.
View this post on InstagramStay safe and healthy! Love, bevza team
A post shared by BEVZA (@bevza) on
Однією з перших ініціативу проявила дизайнер Світлана Бевза, а підхопили її Frolov, The Coat by Katya Silchenko, Landa і Wildwood. Про скорочення в команді не йшлося. Засновниці The Lake Studio Анастасія Рябоконь і Олеся Кононова відзначають, що збереження робочих місць було завданням номер один:
«Люди – наше все. На період карантину ми скоротили зарплати, але нікого не звільнили. Ми будемо робити акцент на онлайн, — розповідають дизайнерки про те, як виходитимуть з карантину. — Ми точно не будемо повертатися до 4 колекціям в рік — 2 основні і 1-2 дуже продумані капсули, не більше. Ціни також будуть несподіваними як для Lake Studio: найдорожча сукня в капсулі — 6800 гривень».
Подібної схеми під час карантину дотримувався і український бренд головних уборів Ruslan Baginskiy, чия команда перейшла на віддалену роботу і змогла уникнути скорочень. При цьому бренд підтримав одну з українських лікарень, перерахувавши на боротьбу з коронавірусів мільйон гривень.
І навіть таке масштабне відомство, як Ukranian Fashion Week з великою кількістю співробітників, не скоротили нікого.
«Ми перейшли до віддаленого режиму роботи ще за два тижні до офіційного запровадження карантину… І хоча більшість подій, якими займається Ukrainian Fashion Week, раніше проходили офлайн, роботу команди UFW ми швидко і без втрат перевели в онлайн. Більш того, ми і зараз працюємо за спеціальним графіком. Ми все ще частково працюємо з дому. Графік склали таким чином, щоб не перевантажувати офіс кількістю людей, які одночасно перебувають у приміщенні. Виходимо на роботу лише за необхідності, — коментує зміни в робочому процесі глолова UFW Ірина Данилевська. — Зберегти всю команду було нашим принциповим рішенням. Ми прорахували всі ризики, обговорили їх з командою, оптимізували загальний бюджет та почали рухатися вперед».