«Було, Є і Буде»: в Україні запустили національну промокампанію про давні українські ремесла
Від кераміки до писанкарства
В Україні стартувала промокампанія про давні українські ремесла та їхнє сучасне життя «Етніка: українські народні художні промисли», до якої долучилася режисерка Ольга Навроцька та компанія FILM.UA Group.
В межах промокампанії Ольга з командою створили неймовірно чуттєві відео «Було, Є і Буде», які розповідають про традиції косівської мальованої кераміки, гутництва, решетилівської вишивки «білим по білому» та писанкарства.
Ідея відео полягає в тому, щоб показати, як стародавні ремесла, прояви автентичної культури, живуть та розвиваються і в наші дні. Як сучасні майстри та дизайнери використовують давні технології для створення неповторних стильних речей, що прикрашають побут українців і дають їм відчуття коріння, доторку до спадщини.
«Коріння — це наш фундамент. Коріння — це те, що творить націю та її майбутнє. Тому для мене особисто це своєрідна місія — брати участь у проєктах, які спрямовані на популяризацію нашої спадщини. І я постійно кажу — нам для цього не треба нічого вигадувати, у нас все є. Красиве, потужне. Тому просто бери і показуй», — розповідає про проєкт режисерка Ольга Навроцька.
Ролики були створені українською та англійською мовами, аби мати змогу показати світу українські традиції, щоб світ сприймав Україну не лише крізь призму запеклої боротьби за свою свободу та незалежність, а й через багату автентичну культурну спадщину, яку часто приписує собі росія.
Так, писанкарство — один із найдавніших та найпоширеніших видів народного декоративно-прикладного мистецтва. Традиції писанкарства в різних регіонах різняться за орнаментикою та кольористикою. Писанковий розпис супроводжують додаткові приготування й звичаї, а візерунки мають глибокий символізм, що відображає світоустрій українців.
Писанкарство містить не лише мистецьку, а й освітню, соціальну та реабілітаційну (медитативну) складову завдяки особливій тактильності, роботі з воском, вогнем, фарбами. Писанки давно вийшли за межі великодньої обрядовості та є одним з улюблених декоративних елементів інтер’єру українців.
Українська писанка має значний потенціал для формування культурного бренду України у світі. Традиція писанкарства належить до Національного переліку елементів нематеріальної культурної спадщини України і подана на розгляд для внесення до Репрезентативного списку ЮНЕСКО нематеріальної культурної спадщини людства.
Писанкарство представлено творчістю Віри Манько, Василя Беженаря, Марії Джуряк, Ганни Дойчук, Галини Яреми, Марії Неп’юк, Ганни Романюк, Марії Гуцуляк, Євдокії Якубовської, Ксенії Никорак, Олени Василишин, Юстини Шовгенюк, Романа Пилипа, Оксани Білоус, Зої Сташук, Тетяни Коновал, Дарини Гули у співпраці із Музеєм писанкового розпису, що є філією Національного музею народного мистецтва Гуцульщини та Покуття імені Й. Кобринського.
Історія косівської мальованої кераміки (Івано-Франківська область) сягає понад трьох століть. Цей гуцульський промисел був внесений у 2019 році до Репрезентативного списку ЮНЕСКО нематеріальної культурної спадщини людства. Нині в цій традиції працюють близько 100 майстрів і майстринь.
Косівська мальована кераміка має високу естетичну цінність і характеризується поєднанням трьох кольорів — зеленого, жовтого та коричневого, зрідка — ще й блакитного. Її використовують у побуті та як декоративний елемент інтер’єру.
Носії традиції органічно поєднують надбання попередніх поколінь з новаторськими сюжетами й техніками, збагачуючи та створюючи нові мистецькі нашарування косівської кераміки. Косівську мальовану кераміку представлено творами Іванни Козак-Ділети, родини Чорних, Марії Гринюк, Людмили Ухман, Уляни Шкром’юк, Ірини Цвілик-Серьогіної, Оксани Кабин-Вербівської, Михайла Сусака, Оксани Бейсюк, Сергія Дутки у співпраці із Косівською міською радою, Косівською регіональною організацією НСХУ, БФ «Автентична Гуцульщина», студією «Горно».
Гутництво — один із найдавніших народних художніх промислів із незмінною технологією виробництва близько 1000 років. Гутне скло — побутовий та святковий посуд, виготовлений біля скловарної печі майстром вручну способом вільного видування.
Раніше широко використовувались скляні посудини для зберігання зерна, муки, вина, олії тощо. Окремої уваги заслуговують старовинні скляні вироби у вигляді тварин — зайців, півнів та ведмедів.
Сучасне українське художнє скло представлено плеядою митців, кожен з яких викристалізував впізнаваний авторський стиль. Майстри, чутливо інтерпретуючи сьогодення у склі, експериментують та використовують додаткові матеріали — метали, тканини, дерево тощо.
Гутництво презентовано творами Андрія Бокотея, Олеся Дзиндри, Ігоря Мацієвського, Любомира Сікача, Олександра Шевченка, Петра Думича, Франца Черняка, Івана Аполлонова, Альберта Балабіна, бренда YАKUSH у співпраці із Національним музеєм українського народного декоративного мистецтва та Музеєм скла у Львові.
Фото: Facebook @Olga Navrotska