Діджіталізація Haute Couture: нова реальність чи тимчасове рішення?
Чи стане цифровий формат новим стандартом тижнів високої моди, в своєму блозі на INSIDER.UA розмірковує співзасновниця асоціації стилістів України, консультант з іміджу і фахівчиня з прогнозування трендів Дарія Канішева.
Коли, як не зараз, під час глобального уповільнення, впроваджувати інновації?
Дарія Канішева
співзасновниця асоціації стилістів України, консультантка з іміджу і фахівчиня з прогнозування трендів
«Haute Couture – це про інновації і традиції. І я хочу бути частиною цього процесу», – дизайнерка Ірис ван Херпен в інтерв’ю перед відео-презентацією своєї колекції однією влучною фразою передала все те, що відбувалося з 6 по 8 липня в межах Haute Couture Fashion Week FW’20/21. Вперше за всю історію тижнів високої моди понад 30 дизайнерів представили свої колекції не в форматі традиційного живого показу, а як відео-презентації на діджитал-платформі Тижня моди.
Організатори не виставляли жорстких рамок ані за часом, ані за форматом віртуального показу, саме тому було максимально цікаво спостерігати за тим, як модны Дома приймуть цей виклик. Адже потрібно не лише створити колекцію, що відповідає всім вимогам Haute couture, але і розширити межі своєї компетенції – передати емоцію через відеоряд. Це як пірнути в річку, не знаючи нічого ані про течію, ані про глибину, просто стрибнути і плисти щосили – колосальне потрясіння для дизайнерів і кожен, не знаючи, як йти, вигадав свій спосіб.
Колосальне потрясіння для дизайнерів і кожен, не знаючи, як йти, придумав свій спосіб.
Креативна директорка Dior Марія Грація Кьюрі, надихнувшись естетикою фільму Tale of tales, запросила свого друга, режисера Маттео Гарроне, попрацювати над відео-презентацією її кутюрної колекції. В результаті вийшла чарівна історія Le Mythe Dior, яка переносить нас в атмосферу казкового лісу, німф і русалок. Створюючи концепцію, Кьюрі звернулася до історії бренда, а саме – виставки Theatre de la Mode («Театр Моди») 1945 року. В межах виставки, яка в непростий післявоєнний час об’їздила всю Францію, демонструючи мініатюрні копії суконь паризьких будинків моди, зокрема й Dior. «Робота над цією кутюрною колекцією – мій ескапізм, мій вихід за межі реальності, мій порятунок від депресії. А цей фільм – спосіб створити мрію».
Теми розгубленості, депресивних станів, викликаних пандемією, глобальним локдауном, економічною кризою, соціальними потрясіннями останніх місяців червоною ниткою проходять через більшість колекцій і виражаються в кольорах, принтах і формі візуальної подачі.
Так, дизайнерський дует з Нідерландів Viktor & Rolf, з властивою їм іронією і проникливістю, створив три тематичних комплекти, кожен з яких складався зі сліпдресс, халата і сукні-пальто. Кожна з міні-капсул цієї колекції з назвою Change («Зміни») була присвячена певному стану, який переживає людина, стикаючись з глобальною кризою: пригніченість і безвихідь змінюються змішаними почуттями, які зі свого боку поступаються місцем безумовній любові.
Японський дизайнер Юіма Наказато (Yuima Nakazato) глибоко пропрацював референс «пандемія» й, не виходячи з дому і працюючи виключно з матеріалом клієнтів, створив унікальний кутюрний соціальний проєкт Face to face («Обличчям до обличчя»). Дизайнер запропонував своїм клієнтам надіслати йому білу сорочку і розповісти історію, яка за нею стоїть або з нею пов’язана. Потім, під впливом цієї історії, Наказато кастомізував сорочку під клієнта. Так вийшла чисто біла колекція речей з унікальним характером. У своїй відео-презентації дизайнер ділиться досвідом роботи над проєктом.
Дизайнерка-новаторка з Нідерландів Ірис Ван Херпен, чиї роботи стирають грань між модою і мистецтвом, своїм роликом Тransmotion («Переїзд») сфокусувала увагу на одній сукні і одному стані – переродженні. «Я рефлексувала про період, який ми провели в самоізоляції, про те, що ми переродилися і виросли. У цій сукні – відображення природи прийняття», – поділилася концепцією дизайнерка.
Новий формат тижня моди і соціальна дистанція підштовхнули дизайнерів до роботи в новому для себе діджитал-просторі. Креативна директорка британського бренда Ralph & Russo Тамара Ральф поділилася, що період самоізоляції пройшов максимально продуктивно і тепер кутюрну колекцію бренда, присвячену подорожам і недоступним поки світовим архітектурним шедеврам, представила віртуальна модель Холлі.
3D-моделі, глибокі соціальні проєкти, демонстрація показу без глядачів і журналістів, трансляція емоцій через танець, фіксація на найскладніших деталях крою та оздоблення, народження колекції та історії, які більше нагадують трилер: в роликах, представлених в межах кутюрного тижня моди, – тотальне занурення в світ кожного бренда. І це абсолютно новий досвід, який дуже б хотілося зберегти.
Це абсолютно новий досвід, який дуже б хотілося зберегти.
Якщо все так вдало пройшло, чи стане новий формат альтернативою традиційним показам? Скоріше ні, але як додаткова опція до офлайн-показу, такі відео-презентації повинні залишитися. Те, що формат модних шоу частково зміниться, вже не викликає сумнівів, проте живі покази нікуди не подінуться.
Питання перегляду розкладу тижнів моди зріє вже кілька років і пов’язане воно з кількома ключовими факторами: поколінням Z (народжені в 1997-2010гг), яке вийшло на стежку свідомого споживання, глобальними соціальними процесами, такими як, наприклад, боротьба за рівність, екологічні проблеми, тісно пов’язані з багатьма аспектами функціонування fashion-індустрії.
Пошук раціональної відповіді на ці виклики привів до створення концепту see now, buy now («бачу-купую») в 2017 році, згодом надійшла пропозиція скасування сезонності й змішаних показів – цей формат виявився цілком життєздатним і вже активно впроваджується. А в травні 2020-го бельгійський дизайнер Дріс Ван Нотен знову закликав переглянути календар поставок в магазини одягу та періоди розпродажів. В основі петиції – екологічний аспект і бажання зробити більш зручним як для споживача, так і для дизайнера час появи нових колекцій в магазинах: осінні речі – з серпня по жовтень, весняні – з лютого по квітень.
А коли, як не зараз, під час глобального уповільнення, впроваджувати інновації?