Художник Нікіта Кадан дебютував із персональною виставкою у США
Експозиція Victory over the Sun
Напередодні у нью-йоркській галереї François Ghebaly відбулося відкриття дебютної виставки українського художника Нікіти Кадана, який працює з темами пам’яті та історії мистецтва, розкриваючи епізоди, які до сьогодні були спотворені, забуті або навмисно стерті з офіційного наративу.
Експозиція одержала назву Victory over the Sun. Вона є референсом до однойменної футуристичної опери 1913 року і продовжує концептуальну лінію художника.
«Це було нагромадження найсильніших форм авангарду того часу, як російського, так й українського. Сценограф Казимир Малевич та лібретист Олексій Кручених були привласнені росією і зроблені цією імперією частиною своєї офіційної історії, але вони народилися в Україні. Малевич родом із Києва, а Кручених – з Херсонщини», – зазначає митець, згадуючи оригінальний твір.
За сюжетом опери, головні герої хочуть знищити розум, розпоряджаючись часом і захоплюючи сонце. Кадан задається питанням: яку ж сьогодні перемогу можна здобути для України? Яке «сонце» захопити?
Чимало робіт на цій виставці сповнені тим, що художник називає «есхатологічним оптимізмом».
«Вони про жахливі речі. Водночас я намагаюсь отримати з цієї катастрофи джерело енергії», – говорить автор.
В межах експозиції відвідувачі можуть ближче познайомитись із кількома серіями робіт українського художника. Серед них – «Стрибок тигра». Це реконструкція списів, зроблених повсталими робітниками машинобудівного заводу у Горлівці на Донбасі під час збройного повстання 1905 року. Свою назву ця робота отримала від концепції Вальтера Бенджаміна – ідеї про те, що будь-яка справжня революція є не лише стрибком у майбутнє, а й «стрибком тигра в минуле».
Наступна – «Виставка», яка складається з уламків розплавленого скла, взятих художником з вікон згорілої школи, яка згоріла в Станиці Луганської області, тимчасово окупованої РФ.
На окрему увагу заслуговує неонова робота «Приватне сонце», що має ґратчастий дизайн, який широко поширений у постсоціалістичному міському середовищі сучасної України.
У центральній кімнаті галереї виставлено малюнки вугіллям, які художник створив на початку російського вторгнення. На одному з них зображено чорний поліетиленовий пакет, що є «символом знецінювання людських життів під час війни» – тіла буквально кладуть у мішки для сміття.
Побачити експозицію можна до 30 листопада.