«Тут я веду бізнес так само, як в Україні»: Анастасія Іванова про життя у Франції та новий fashion-проєкт
Ім’я Анастасії Іванової в українському модному бізнесі звучить доволі давно. Вже більше 10 років дизайнерка створює дуже жіночні вбрання, надихаючи клієнток свого бренду Nai Lu-na частіше робити вибір на користь витончених силуетів і суконь, та й у її власному гардеробі брюкам і шортам місця немає.
23 лютого Анастасія разом із командою завершила зйомку нової колекції, яка вже через кілька днів мала красуватися у столичному шоурумі бренду. Але, як це знайомо кожному українцю – події 24 лютого в одну мить зруйнували всі плани та звичне мирне життя.
Дбаючи про безпеку двох маленьких дочок, Анастасія виїхала за кордон, як і багато хто з українок. Усвідомивши реальність, яка настала, тимчасовий «стоп» у бізнесі дизайнерка розцінила як можливість для нового старту. Переїхавши до Франції, вона почала працювати над новими проєктами, аби розвивати не лише власний бренд, а й допомогти вийти на європейський ринок іншим вітчизняним маркам.
Про нове життя в Парижі, сюрпризи своїм клієнткам під час війни, про організацію pop-up store українських брендів у межах Paris Fashion Week та створення креативного fashion-простору з одягом made in Ukraine дизайнерка у подробицях розповіла в інтерв’ю INSIDER.UA.
Про переїзд до Франції
Коли, на жаль, довелося залишати країну і думати, де тимчасово мешкати з доньками та продовжувати працювати, було вирішено їхати до Франції. Париж для мене досить рідне місто, тут я закінчувала Istituto Marangoni Paris за курсом Fashion Business. Моє знання французької мови також стало перевагою. Тепер світова столиця моди стане місцем, де я представлятиму не лише свій бренд, а й допомагатиму іншим українським дизайнерам розвиватися на міжнародному рівні.
Як і у всій Європі, люди у Франції нікуди не поспішають. Це не найкраща риса у веденні бізнесу, та й загалом у житті, як на мене. Також важливо зазначити, що Україна попереду європейських країн щодо технологій. Те, що у нас організовано швидко і можна зробити через смартфон у три кліки, у Франції займає багато часу. Кількість бюрократичних процесів дуже велика і, що найсумніше, не завжди виправдана.
Україна попереду європейських країн щодо технологій.
Саме тому я не намагаюся звикнути до нового темпу, а навпаки, зберегти свою мобільність і активність, щоб культивувати внутрішні якості успішної людини. Плавність у роботі – це минуле століття. У Франції я веду бізнес так само, як це роблю в Україні.
Про трансформації бренду Nai Lu-na під час війни
Протягом перших місяців після початку війни ми зробили недовгу паузу. Прийшовши до тями відносно швидко, я розуміла, що зупинятися точно не можна, потрібно продовжувати рухатися. Насамперед ми відновили виробництво, але, на жаль, більша частина команди роз’їхалася. Хтось повернувся, хтось – ні, але це не завадило нам запустити робочий процес ще у березні, аби відшити колекцію.
Бажання транслювати дух вільної, прогресивної України було сильнішим за страх.
Бажання йти далі, виходити на міжнародний ринок, експортувати, розвивати бренд, транслювати дух вільної, прогресивної України було сильнішим за страх. Незабаром разом із виробництвом почав працювати і сайт, а з червня – шоурум у Києві. Так ми повноцінно поновили постачання замовлень нашим клієнтам. Пам’ятаю, мені написала клієнтка з Харкова, що їй дуже сподобалася наша сукня, але наразі вона сидить у бомбосховищі й не може її носити. Але думка про те, що вона гулятиме в цій сукні вулицями мирного міста, дуже гріла їй душу.
Близько 40% наших клієнтів були змушені залишити Україну та виїхати до Європи.
Протягом цих місяців ми робили спеціальні пропозиції нашим клієнткам чи просто презенти, щоб підтримати їх. Розуміння того, що в ці жахливі дні ми даруємо їм хоч маленьку, але радість, допомагало продовжувати бізнес. Завдяки тому, що ми не зупинилися, бренд працює, продажі є. Ціни у гривні на вже виготовлені товари ми зберегли та не плануємо підвищувати, оскільки закупівлі тканин були зроблені ще до війни. Підвищення прайсу на нову колекцію, на жаль, неминуче.
Ми робили зріз статистики та з’ясували, що близько 40% наших клієнтів через війну виїхали до Європи. Цей факт став відправною точкою нашої трансформації та запуску нового проєкту на європейському ринку.
Про створення проєкту EXPАNSION
EXPANSION – це креативний fashion-простір, який відкриває нові перспективи розвитку брендів made in Ukraine. Ми знайомимо покупців усього світу з унікальними нішевими брендами та надихаємо на пошук свого бездоганного стилю. Ми об’єднуємо online та offline-проєкти. Це не лише інтернет-магазин, а й ще інформаційно-освітня платформа. Наприклад, у нашому розділі INSPIRATION ми розповідаємо про граматику стилю, fashion-етикет, знайомимо з трендами світової моди. Вже у жовтні 2022 року ми відкриємо двері нашого концепт-стору в Парижі.
Ми селективно підходимо до вибору кожного дизайнера, кожної моделі, яку представляємо в EXPANSION. Робимо акцент не тільки на високу якість продукту та унікальний дизайн, але культивуємо високу культуру ведення бізнесу, усвідомленості та самовіддачі. Це дуже сильна риса українців – робити свою роботу на 1000%, чим Європа нині не розпещена.
Online-магазин EXPANSION вже розпочав свою роботу і дозволяє покупцям із понад 50 країн придбати речі, вироблені в Україні. Ми налагодили оперативну доставку клієнтам по всій Європі, авдяки наявності двох складів – у Києві та Парижі.
Це дуже сильна риса українців – робити свою роботу на 1000%, чим Європа нині не розпещена.
Європейський ринок нині є для нас пріоритетним, але водночас для українського покупця ми залишили особливі цінові умови: товар коштує на 30% нижче, ніж для клієнтів із інших країн. Таку ж політику закладено і в етапах формування команди, 95% якої – це українці. Допомагати економіці нашої країни та давати робочі місця людям, зокрема й зайнятим віддалено, – це завдання номер один для нас як компанії.
Про pop-up в Парижі під час Paris Fashion Week
Наш pop-up у Парижі пройде з 26.09 до 02.10.2022, під час Paris Fashion Week. Також ми проведемо fashion-performance за участю українських дизайнерів, буде запрошено пресу та інфлюенсерів – їхні імена я поки що не можу розголошувати, зроблю це на початку вересня в офіційному прес-релізі. На сьогодні у нас заплановано безліч колаборацій з блогерами, інтерв’ю зі ЗМІ, щоб дати максимальне медійне охоплення нашій платформі. Нехай якнайбільше людей дізнається, де можна купити якісний fashion-продукт made in Ukraine, і реально підтримає економіку нашої країни.
Для нашого заходу ми вже обрали чудову світлу локацію в історичному районі Парижа – Le Marais за адресою 20 Rue Pierre Lescot. Щоб гідно презентувати наш проєкт та український fashion-ринок, в організації pop-up я приділяю увагу кожній деталі, незважаючи на те, що він триватиме лише тиждень.
За 10 років розвитку свого бренда на міжнародному рівні – а це і Париж, і Нью-Йорк – у мене накопичилася достатня кількість контактів із пресою та людьми зі сфери моди. Звичайно ж, я звертаюсь насамперед до них. Але в цьому проєкті дуже важливо, щоб кожен бренд, який приєднався до нас, ставився відповідально до своїх завдань. У цьому ланцюжку важливо все: починаючи від якісного продукту, гідного фото- та відеоконтенту, до оперативного реагування на замовлення та роботи команди загалом – як на нашій платформі, так і всередині бренду.
Українцям, які живуть у Франції зі статусом «тимчасовий захист», дозволено не лише офіційно працювати, а й вести бізнес.
Про переміщення бізнесу до Парижа
Я вже зареєструвала компанію у Франції. До речі, українцям, які живуть у Франції зі статусом «тимчасовий захист», дозволено тут не лише офіційно працювати, а й вести бізнес. Ця бюрократична процедура необхідна для того, щоб наш концепт-стор працював офіційно й ми могли орендувати приміщення, наймати персонал. Скажу відверто, я не маю великого бажання поповнювати скарбницю Франції, всі грошові надходження від онлайн-продажів ми намагаємося проводити через українську компанію, хочеться підтримувати насамперед економіку нашої країни.
Наприклад, у відомому паризькому районі Le Marais оренда шоуруму коштує 8-12 тисяч євро на місяць. Щодо вимог до власника бізнесу або податкового законодавства, у Франції є такі нюанси:
- мінімальна заробітна плата у Франції – 1200 євро на місяць;
- податки дуже високі, прибутковий податок скаладає понад 40% ;
- обов’язковим у рітейлі є ПДВ, це стосується і online, і offline-продажів. Він складає 20%;
- складна система оподаткування: щоб правильно підібрати форму підприємництва, потрібно враховувати багато факторів та специфіку бізнесу.
Звичайно, зараз не ті часи, щоб інвестувати в неуспішні проєкти. Майбутній pop-up – це перший крок на шляху до відкриття постійного концепт-стору в Парижі. Головна мета – більш точно відчути асортимент, який слід представляти надалі, а також оцінити, хто з дизайнерів готовий працювати професійно та відповідально за нинішніх непростих умов.
Про особистісні трансформації за час війни
Ці складні часи я сприймаю як випробування для нашої нації загалом. Перші місяці нам усім було складно морально, особисто я не могла себе організувати, почати рухатися вперед, побачити просвіт у тому, що відбувається. Але саме ці складнощі стали великою нагодою почати все з чистого аркуша.
Головне – почати рухатися: відновлювати ресурси, контакти, цілі. Це непросто, але тільки в таких умовах можливе зростання. Важливо правильно оцінювати ситуацію, у якій вам довелося опинитися. Я сприймаю це як бар’єр, для подолання якого знадобиться у тисячу разів більше зусиль. У нас немає часу зволікати, відтепер треба щодня рухатися вперед і робити у десятки разів більше, ніж до війни. Працювати, відроджувати, якщо є можливість, якщо її немає – будувати заново.
Про відмінність у стилі француженок та українок
Я завжди вивчаю це питання глибоко: як відрізняється стиль в одязі француженки, американки, українки? Це надихнуло мене на вивчення fashion-етикету, який згодом став окремим розділом INSPIRATION на онлайн-платформі EXPANSION. Там ми висвітлюємо теми, пов’язані з тонкощами граматики стилю шляхом дослідження того, як одягаються жінки різних культур, що впливає на їхні образи та яку енергію вони несуть у собі.
Якщо ж говорити саме про француженок, то я добре відчуваю тонкощі їхнього шарму – у простоті та легкому ставленні до своєї зовнішності. Вони приділяють більше уваги деталям, мене завжди надихала їхня легкість і смак в облаштуванні свого побуту. Французькі жінки не лінуються робити сервірування столу для свого «déjeuner» (обід), інтер’єр їхньої оселі найчастіше декорований за допомогою книг та різних квітів. Це стосується й вибору одягу: він у них некричучий, але завжди з дивовижними деталями. Стриманість та мінімалізм – основа французького стилю.
В українок у цьому сенсі теж унікальне бачення естетики, жіночності, адже вони за будь-яких обставин знаходять час для себе і ставляться до своєї зовнішності найчастіше набагато старанніше, ніж мешканки тієї ж Франції чи Швейцарії.