У Польщі відкрили виставку українського художника Нікіти Кадана
Реквієм по культурним зв’язкам РФ і України
Музей мистецтв у Лодзі (Польща) презентував роботи українського художника, лауреата Шевченківської премії з візуального мистецтва Нікіти Кадана. Експозиція отримала назву «І вогонь, і попіл», де «попіл» є уособленням меланхолії художника як важливого елемента для сприйняття історії, а «вогонь» – як рішучість до змін, солідарність та визначеність у своїй позиції.
Представлені роботи розповідають про історію українського мистецтва, зокрема про культурні зв’язки України з росією, які остаточно обірвала військова агресія країни-терориста.
Виставка включає як вже знайомі роботи Кадана – «Ревізіоністський синдром», створений в Івано-Франківську минулого року, – так і нові.
В історичній залі Kabinett der Abstrakten можна побачити макет памятника голові Земної кулі. Це образ із поезії Вєліміра Хлєбнікова, який жив у радянському Харкові. Ескіз створив український авангардист Василь Єрмілов. Поряд знаходиться VR-інсталяція із цим пам’ятником, поміщена у знищений російською ракетою дворик Будинку праці в Харкові.
«Пам’ятник голові Земної кулі – це твір українського мистецтва, переміщений у “сліпу пляму” того культурного досвіду, який був деактивований повномасштабною війною. Це пам’ятник російському поетові-футуристу Вєліміру Хлєбнікову, відтворений за ескізом українського художника-конструктивіста Василя Єрмілова. Робота говорить про ту зміну історичної оптики, після якої універсалізм починає прочитуватись як імперіалізм. Російські ракети, які неодноразово поцілили в Харків цієї весни, створили місце нерозрізнення в історії мистецтва», – коментує Нікіта Кадан.
Співробітники музею в Лодзі та перші відвідувачі кажуть, що виставка вийшла сумною та стриманою. Побачити роботи можна до 12 березня наступного року.