Як проєкт «Ні грама драми» створює патріотичні колекції, допомагає ЗСУ і зростає попри війну
У квітні бізнес-проєкту з Одеси «Ні грама драми» виповнився рік. За цей час випущені під цим брендом патріотичні колекції одягу і прикрас з переможним настроєм стали дуже популярними серед українців, зокрема й відомих. Вироби бренду обирають Віра Брежнєва, Onuka, Сабіна Мусіна, Лілія Подкопаєва та багато інших селебриті. А головне, за рік команді вдалося перерахувати чимало коштів на допомогу ЗСУ, саме з цією ключовою місією проєкт і запускався.
З нагоди річниці ми поспілкувалися зі співзасновницями «Ні грама драми» Стефанією Сагайдак і Катериною Липською. Дівчата розповіли про філософію бренду і про те, як їхньому бізнесу вдалося успішно подолати обстріли, блекаути та інші складнощі воєнного стану.
Про ідею, назву та мету проєкту «Ні грама драми»
Стефанія: Я підприємниця, вже 6 років. З перших днів війни почала волонтерську діяльність в одному з найбільших волонтерських штабів Одеси. Потім з’явилася ідея проєкту «Ні грама драми». Починали з 11 пробних футболок, з метою регулярно та системно збирати гроші на підтримку ЗСУ. Хотіли відновити виробництво і підтримати економіку, хотіли показати, що українські дизайнери – найталановитіші, а також створити речі,які можна буде з гордістю носити після перемоги.
Як каже моя бізнес-партнерка Катерина, і я з нею згодна, повноцінно ми зрозуміли, чому ми називаємося «Ні грама драми», в блекаут, коли, заходячи в офіс, побачили, як команда пакує замовлення при ліхтариках, пише маркером на пакеті транспортну накладну і це все з посмішкою на обличчі. Також наша назва походить з нашої позиції – не хочемо, щоб Україна в світі трактувалася як жертва. Ми переможемо і ніякої драми! Ніякого жалю до українців. Тільки перемога. Бо світло завжди перемагає темряву, і світло лунає зсередини нас.
Катерина: Для мене бренд «Ні грама драми» – це про незламність. Про силу опору та силу змінювати.
Про розподіл благодійних коштів
Стефанія: Ми співпрацюємо з фондом «Корпорація монстрів» та організацією «Хвиля 91», які «перетворюють» кошти на військові аптечки, взуття та інше спорядження. На початку ми збирали гроші на потреби нашого регіону, потім – на найгарячіші напрямки – Херсонський та Миколаевський, зараз – Донецький. Про все звітуємо на онлайн-майданчиках бренду.
Про дизайн одягу та прикрас «Ні грама драми»
Катерина: Рушійна сила всього проєкту – це наша засновниця Стефанія, вона є автором всіх товарів. В дизайні деяких із них використані ілюстрації, розробені українськими митцями, творчість яких ми прагнемо поширити. Наприклад, ілюстрацію до футболки та худі «Золотий тризуб» створювала ілюстраторка Даша Пилипенко.
А от ювелірна колекція «Колос країни», в якій ми розкриваємо символ пшениці – авторська розробка Стефанії. Цією колекцією ми хотіли показати, що українці – ніби велике поле пшениці. Де б ми не були, нас багато і ми разом і кожен з нас – то є мужній, красивий, неймовірний золотий колос країни.
Про команду проєкту
Катерина: У «Ні грама драми» дуже цікавий шлях формування команди, адже своїх перших колег ми почали шукати ще в квітні 2022 року. Воночас, шукаючи колег, ти також шукав себе, сили і сенс щось робити. І ми знайшли. Знайшли людей, яких не паралізував страх, які мали сили та енерію змінювати цей світ, не здаючись та продовжуючи боротися.
Перші люди, які приєдналися до команди, прийшли з волонтерського штабу, в якому ми разом працювали з перших днів війни. Більшість з них й досі працюють з нами. Ми змінюємо свої ролі в команді, у нас зʼявляються нові напрямки, але найголовніше, що це відповідає суті «Ні грама драми». Наша команда – це люди, які вірять в бренд та розділяють з нами його цінності.
Про подолання складних для бізнесу ситуацій під час війни
Стефанія: Бувало дуже важко. Ми з Катею були вимушені кожен день приймати швидкі тактичні рішення, адже те, що працювало сьогодні, не працювало завтра. І так два місяці поспіль, доки тривав блекаут.
Катерина: У важкі дні я просто нагадувала собі, що треба продовжувати рухатися вперед, робити щось для того, аби наблизити нас до мети і не зупинятися. Мене дуже підтримувало те, що завжди було на кого покластися. У мене був тил, який міг підстрахувати… Я дуже вдячна своїй партнерці та нашій команді за те, що в будь-якій проблемі ми були разом.
Зі кладнощами стикнулася більшість бізнесів в Україні. Ми пропонували виробництвам виходити разом з їхніми робітниками на зміни та шити, адже видача товарів була мінімальною і це викликало додаткові затримки із відправками замовлень. Ми возили свій генератор на підприємства, бо в них його не було і коли вимикали світло, робота повністю зупинялася.
Є процеси, які взагалі не мають зупинятися, як, наприклад, при виготовлені ювелірних прикрас, коли 6 годин поспіль йде лиття. У ці моменти ми просто молилися! Часом нам здавалося, що все – більше сил немає. Бо полагодив щось одне – поламалося інше, знайшли генератор одним, в інших – трапився обстріл. Згадую це, і око сіпається, але ж прорвалися! Були єдиним організмом, підтримували один одного, як могли.
Ми не знали, що буде завтра, але знали, що по-іншому не можна.
В один із днів, коли оголосили перший блекаут, я вийшла з кабінету і побачила як Саша, наша head of customer-brave support, підіписувала ТТН – маркером, при свічках, в якій українська СРМ система давала нам змогу це робити. У той момент я відчула величезну хвилю незламності… Саша ж посміхалася, адже того дня ми змогли відправити 50 посилок! А одна посилка — це зазвичай декілька товарів, наприклад, худі та футболка.
Це означає, що одна швея отримає зарплатню і купить куртку. А її керівник отримає з нашого замовлення маржу, на яку купить хумус і хлібці – те, для чого не потрібен холодильник. Або каву в кав’ярні біля дому, бо там можна зловити інтернет. Постачальник тканини з айфоном в руці та турецько-українським акцентом, блукаючи по закутках ринку, знайде нам посеред всього складу «той самий», ідеальний колір такинини на нові худі . А комусь стане тепліше, коли він отримає замовлення, бо теплесенький фліс ми обирали не один день.
Саме такі думки допомагали нам не зупинятися. Ми не знали, що буде завтра, але знали, що по-іншому не можна. Що зараз всі ми — велике ціле. Тому ми продовжували рухатися і робити те, що вміємо.
Про успіх «Ні грама драми» у воєнний час
Стефанія: Це хибне враження, що в Україні через війну зупинилося життя та економіка. Ми змогли зібрати стільки коштів на ЗСУ саме тому, що українці продовжують жити своє життя. Так, воно кардинально відрізняється від того, до чого ми звикли до 24 лютого 2022 року, але, навіть враховуючи ці обставини, ми продовжуємо працювати, створювати, мріяти.
Ми змогли зібрати стільки коштів на ЗСУ саме тому, що українці продовжують жити своє життя.
Для когось «Ні грама драми» — це можливість підкреслити свою громадянську позицію, для когось — спосіб подарувати частинку любові до України своїм друзям та близьким, для когось — спосіб підтримати Україну, а когось просто гріє те, що він носить тризуб біля серця.
Про розширення географії бренду за межами України
Стефанія: Нам це вдалося зокрема завдяки українцям, які наразі знаходяться за кордоном. Проте нас в світі підтримують не лише українці, наші товари купують також німці, канадці і навіть японці. Колекції «Ні грама драми» представлені на двох офіційних сайтах – українському та міжнародному, національній платформі Brave.ua та міжнародному маркеплєйсі ETSY, де ми наразі просуваємо наш магазин. Таким чином наші речі «розлетілся» вже по 43 країнах світу, деякі пакунки змогли потрапити навіть до Африки! Ми доставляємо по всьому світу, зазвичай протягом 2-3 тижнів.
Про підтримку селебриті
Стефанія: Гадаю, люди обʼєднуються, якщо в них є щось спільне. Наразі нас підтримує чимало відомих українців Onuka, КRUTЬ, Сабіна Мусіна, Ярослава Кравченко, Вера Брежнева, Лілія Подкопаєва, Дмитро Сівак, DZIDZIO (Дмитро Хома), Ольга Руднієва та інші. Ми дуже цінуємо підтримку та вдячні за довіру кожного, хто обирає наш бренд!
Головні підсумки і трансформації за рік – особисті та проєкту
Стефанія: Особисто зі мною відбулася колосальна трансформація. Я це називаю х100. До війни я навіть подумати не могла, що я можу робити стільки великих речей. Наприклад, за весь період війни ми з друзями через Інстаграм зібрали близько 400 тисяч доларів, які ми передали на потреби ЗСУ.
З проєктом теж відбулося чимало трансформацій, адже ми зростали щодня. Все починалося з тридцяти волонтерів у команді, які створювали сайт, підключали систему оплати, обробляли замовлення вдень та вночі, відправляли посилки… В все це на тлі повітряних тривог, під час яких ми всі ховалися в бомбосховищах. Все було абсолютно хаотично, як то кажуть, «на колінках».
Для мене, як для підприємиці, цей рік багато чого змінив і подарував зовсім новий досвід у бізнесі!
Наразі ми працюємо з провідними спеціалістами, залучаємо найкращих фотографів для зйомок, співпрацюємо з українськими митцями, а всі процеси налашіовані так, що працюють як один єдиний механізм – злагоджено та чітко. Для мене, як для підприємиці, цей рік багато чого змінив і подарував зовсім новий досвід у бізнесі!
Про плани після перемоги
Плани після перемоги – тільки зростати і надалі розвивати Україну, економічно і культурно, на міжнародному рівні.
У нас зʼявиться інша колекція, окрім патріотичної. Ми плануємо особливо виділяти бренд прикрас і залучати ще більше українських митців для його розвитку. Також було б цікаво інтерпретувати автентичні речі на новий лад, на кшталт вишиванки. Зробимо її сучасною, такою, яку можна буде носити кожен день, як базову річ у гардеробі.
Ми віримо в те, що перемога вже близько. Робимо все, що можемо і маємо, аби наблизити цей день!