Якою буде мода після війни? Розмірковують українські дизайнери
Погляд уперед
Сьогодні ми усі чекаємо й, як можемо, наближаємо перемогу України та чимало розмірковуємо про майбутнє. Хоча війна та блекаут не зупинили наш розвиток і життя, переломний період переживають усі сфери, зокрема й fashion. Ми задалися питанням: якою буде післявоєнна мода? За відповідями вирушили до українських дизайнерів, які не опускають руки та продовжують працювати навіть під час військових дій. Своїми думками поділилися Ксенія Шнайдер, Юлія Паскаль, Катя Тимошенко, Анна Арутюнова, Дар’я Донець та Олена Гуранда, а також розповіли про трансформацію своїх брендів у цей непростий для індустрії час.
З’явиться багато нових імен, будуть нові інфлюенсери та бренди.
Ксенія Шнайдер
дизайнерка бренду KSENIASCHNAIDER
Про трансформацію бренду під час війни
Війна змусила нас серйозно замислитися: «А чи потрібно те, що ми робимо?» Було багато питань та викликів: від неможливості працювати до небажання це робити, небажання креативити та створювати колекції. Але ми все подолали. Одна частина команди повернулася до роботи в Києві, а інша навчилася працювати віддалено. Ми придбали генератор на виробництво та створили дві повноцінні колекції, один благодійний дроп із художницею Дарією Білою, колаборацію з ЦУМ Київ та спільну колекцію з американським джинсовим лейблом DL1961.
Про зміни у продажах
У нас продажі впали. Ситуація почала вирівнюватися лише наприкінці літа. З початку війни всі перемикнулися на худі та інший зручний одяг, але пізніше люди почали дозволяти собі щось екстраординарне. У нас мали великий попит яскравий печворк, широкі джинси та в’язані сукні.
Про повоєнну моду
Я думаю, з’явиться багато нових імен, будуть нові інфлюенсери та бренди. А багато з тих, хто був дуже популярний до війни, втратить свої позиції.
Про майбутнє KSENIASCHNAIDER
Зараз [у майбутнє] дивлюся позитивно. Ми продовжимо виробляти в Україні та продавати по всьому світу, започатковувати колаборації, соціальні ініціативи та воркшопи.
Ми з командою — невиправні оптимісти і маємо стійку позицію: не зупинятися хоч там що!
Катя Тимошенко
дизайнерка бренду Katimo
Про трансформацію бренду під час війни
Як і всім українським бізнесам, нам довелося адаптуватися до нової реальності. Ми відновили роботу магазину, офісу та виробництва у квітні, й з того часу збільшили кількість робочих місць майже у 1,5 рази. Через війну багато чудових спеціалістів залишилися без роботи. Ми приймаємо усі виклики, з якими стикаємося, адаптуємося та продовжуємо працювати. Наша особиста позиція: не зупинятися будь-що. Як свідомий бізнес, ми відчуваємо за собою велику відповідальність.
Про зміни у продажах
Коли у квітні ми відновили роботу магазину, до нас одразу почали приходити жінки та купувати сукні. Я була шокована цим! В країні війна, кожні кілька годин звучить повітряна тривога, атмосфера в місті дуже напружена, а купують сукні. Я багато про це тоді думала й зрозуміла, що купівля нової сукні в такий складний період — це пошук опори, це життєстверджуючий вчинок, який дає змогу відчути себе живою. Коли ти маєш нову сукню, ти можеш бути впевнена, що війна закінчиться і все точно буде добре.
Купівля нової сукні в такий складний період — це пошук опори, це життєстверджуючий вчинок, який дає змогу відчути себе живою.
Одна дівчина оформила онлайн замовлення з доставкою по Києву та в коментарі до замовлення написала, що вона знаходиться наращі не в Україні й не знає, коли повернеться назад. Але тепер вона житиме з думкою про те, що обов’язково повернеться додому до Києва, бо там на неї чекає нова жовта сукня, про яку вона мріє. Тут точно не йдеться про звичайний шопінг. Це набагато більше, ніж купівля нового одягу.
Про повоєнну моду
Настане час жіночності, гарних суконь та підборів. Українці дуже підприємливі. Я бачу дуже багато брендів, які почали випускати речі в жовто-блакитній палітрі та з українською символікою. Це органічний процес, але мені б хотілося, щоб наш культурний код транслювався з більшою глибиною та вдумливістю. Думаю, ця тенденція буде поширюватися й найближчим часом ми побачимо багато патріотичних колекцій.
Про майбутнє Katimo
Я багато рефлексую на тему того, які зміни відбудуться після нашої перемоги. І знаю точно, що ми матимемо шалену наснагу створювати нові проєкти та розвивати нашу країну у всіх сферах. Щодо Katimo, то вже тепер закладаємо фундамент для майбутнього розвитку тут, удома. Ми з командою — невиправні оптимісти та маємо стійку позицію: не зупинятися хоч там що.
Юлія Паскаль
дизайнерка бренду PASKAL
Про трансформацію бренду під час війни
Війна вплинула на кожного, повністю змінивши систему цінностей, зруйнувавши уявлення про справедливість, людяність та, в принципі, нерелевантні історичні конструкти та ілюзії. При цьому на тлі цього розчарування було збудовано нашу нову фортецю волі, сміливості, любові та честі.
Ми [команда бренду] зіткнулися з такими ж проблемами, як і всі українці. Звичайно, є деякі специфічні речі, пов’язані з імпортом тканин та експортом готової продукції, логістикою. Відсутність води, тепла і світла — це не суттєво порівняно з тим, з чим сьогодні стикаються люди у гарячих точках та наші воїни. Тому ми не сумуємо.
PASKAL з другого дня вторгнення шиє для ЗСУ, не пропускаючи при цьому створення та тиражування сезонних колекцій, випуск дропів та розробку нових продуктів.
Про зміни у продажах
В Україні стали одягатися крутіше, виразніше, практичніше та ошатніше. Почав активно працювати ринок рісейлу, а також, за моїми спостереженнями, багато хто став носити одяг виключно від українських брендів. І це кохання взаємне. Рівень українського масмаркету та невеликих нішевих брендів зростає у геометричній прогресії за параметрами якості та дизайну. Проте мені складно судити об’єктивно про продажі в країні, оскільки ми продовжуємо працювати здебільшого з міжнародним ринком.
Багато хто став носити одяг виключно від українських брендів. І це кохання взаємне.
Про повоєнну моду
Не знаю [яка буде мода після війни]! Але ми точно будемо вивчати, трансформувати та вплітати національні коди й традиції в елементи дизайну та ДНК брендів. Війна настільки сформувала національну самосвідомість, зміцнила ідентичність, що я впевнена, це стане поворотним моментом та сильним поштовхом у розвитку нової української культури.
Про майбутнє PASKAL
Бренд я бачу сильним, сміливим, творчим, щирим та успішним. Хочу, щоб PASKAL залишився у світовій історії, як перший великий модний дім, що народився в Україні.
Наразі ми вже плануємо нарядну колекцію до перемоги!
Анна Арутюнова
дизайнерка бренду ARUTIUNOVA
Про трансформацію бренду під час війни
Спочатку все було дуже складно, вся команда була розкидана по світу. Довелося закрити шоурум у Києві та зупинити усі онлайн-продажі. Повертатися до роботи почали лише через декілька місяців, ближче до літа. Також на початку війни бренд повністю перекваліфікувалися на пошиття термобілизни для ТрО та ЗСУ.
Про зміни у продажах
Звісно, продажі зараз не такі, як до війни, але вони є і це тішить! Ми дякуємо, що наші клієнти з усіх куточків світу підтримують бренд ARUTIUNOVA. За цей час ми помітили, що жінки більше віддають перевагу комфорту в одязі. Але варто зазначити, що ошатна та жіночна стилістика не перестала бути актуальною.
Про повоєнну моду
Я вважаю, що в Україні найкрасивіші жінки, і ми любитимемо гарний одяг після перемоги ще більше. Наразі ми вже плануємо нарядну колекцію до перемоги!
Про майбутнє ARUTIUNOVA
Бренд ARUTIUNOVA має дуже багато планів. Ми розвиваємо свій бренд як в Україні, так і за її межами. Впевнена, на нас чекає прекрасне, яскраве, модне майбутнє. Перемога незабаром!
Після війни вийдемо зі сталевими нервами та товстою шкірою.
Дар’я Донець
дизайнерка бренду Darja Donezz
Про трансформацію бренду під час війни
Війна змінила спосіб життя кожного із команди бренду. Найбільша складність зараз — відсутність робочого графіка. Все підпорядковане відключенням електрики та всьому, що це за собою тягне. Але ми — оптимісти! Мені здається, після війни вийдемо зі сталевими нервами та товстою шкірою. Будь-яке море буде по коліна.
Про зміни у продажах
Хоч як дивно це звучить, але продажів стало не стільки більше, скільки вони стали стабільнішими. Запитів більше, аудиторія більша. Напевно, це наша жіноча віра: якщо буде, що вдягнути — значить буде, куди «вигуляти». Я бачу, що саме купують у нас і це не зовсім повсякденний одяг. Єдине, що могла б відзначити, це бажання утеплитися. Краса та можливість фізично доторкнутися до неї, дивитися, відчувати її — це як саме життя. І доки краса живе, будеш і ти.
Про повоєнну моду
У моді нічого не зміниться. На неї, як і завжди, впливатимуть загальносвітові тенденції. А ось бажання носити «свого» виробника точно побільшає.
Про майбутнє Darja Donezz
Вперед тільки з оптимізмом! Інакше який сенс? Я просто роблю свою роботу, попри все. Так було від початку і так, напевно, буде й надалі. Звичайно, у мене в голові є картинка того, як я бачу, наприклад, наше виробництво чи свою команду. Хочу зробити її [команду] більше, внести у роботу те, що зараз внести, на жаль, немає можливості. Але я вірю, що далі — тільки краще!
Cьогодні українська мода відіграє важливу роль: з її допомогою ми можемо транслювати світові наші культурні цінності.
Олена Гуранда
дизайнерка бренду GURANDA
Про трансформацію бренду під час війни
У нас відбулися кардинальні зміни. Після двох місяців в окупованому Херсоні нам вдалося виїхати на західну Україну, до Мукачева. Тут ми відкрилися заново та налагодили своє виробництво. У перші місяці було складно з постачанням тканин та матеріалів, оскільки наші основні постачальники повністю припинили роботу і потрібен був час, щоб знайти нових. Те ж саме сталося й зі співробітниками. Потрібно було зібрати команду спеціалістів нашого рівня. Але попри всі труднощі, нам вдалося налагодити усі процеси, окрім логістики. З’явилися затримки із закордонними відправками, і це дуже впливає на продажі.
Про зміни у продажах
Війна дуже вплинула на потребу в ошатних виробах, змінилися пріоритети. В Україні продажі знизилися, адже ми виробляємо колекції для особливих випадків. І хоча наші постійні клієнтки роз’їхалися по всьому світу, це не зупиняє їх юажання купувати, але вже в іншій кількості та періодичності.
Про повоєнну моду
Після війни українська мода стане більш «націоналізованою». Буде більше деталей з вишивкою та орнаментом у будь-якій інтерпретації. За нами слідкує увесь світ, тому є ймовірність, що український стиль вийде на рівень світової популярності.
Про майбутнє GURANDA
Наразі саме час для переосмислення всієї своєї роботи та потреб нашого покупця. У наших планах розширити асортимент та додати кежуал-лінійку. Потрібно пам’ятати, що сьогодні українська мода відіграє важливу роль: з її допомогою ми можемо транслювати світові наші культурні цінності.